Kult těla aneb rub a líc nejen kulturistiky

Kulturistika

Mít vyrýsovanou postavu je snem snad každého muže a nejedné ženy. Pryč jsou doby androgynních postav z přehlídkových mol. Letí fitness a z Instagramu se na nás doslova valí všemi směry vypracované břišní svaly. Proč i v tomhle případě platí, že všeho moc škodí? Pojďme nahlédnout do světa kulturistiky.

Trocha teorie aneb co je to sval, proč a kdy roste

Sval je pro lidský organismus nezbytný, umožňuje mu totiž pohyb. Svaly jsou tedy funkčními složkami lidského pohybového aparátu. Díky své specifické vláknité struktuře se mohou stahovat, což je také jejich základní funkce.

Svaly také ovšem lidstvo odedávna zajímají z hlediska estetického. Snažíme se proto co nejvíce nabrat svalovou hmotu. Co se při tomto procesu děje? Při intenzivní zátěži dojde k traumatu svalového vlákna. Tedy vlastně k jakémusi drobnému zranění. Toto zranění se organismus snaží „opravit“. To způsobuje zmnožení satelitních buněk, které se projeví v daném místě. Sval tedy roste.

Když je svalové hmoty příliš

V tomto bodě je nutné říct, že se jedná o skutečný extrém a vrcholoví kulturisté představují pouze pomyslnou špičku ledovce. Nic podobného nehrozí většině rekreačních sportovců, kteří si jdou třikrát v týdnu zatrénovat do posilovny.

Máte představu, že kulturista, který denně polyká nadměrné tréninkové dávky, přece musí být vysportovaný, jeho fyzička je záviděníhodná a v libovolném sportu by vám to „natřel“? Chyba lávky. Nadměrná svalová hmota může překážet a při mnoha činnostech být spíše na škodu. Osvalený sportovec není dostatečně mrštný a pohyblivý.

Obecně se uvádí, že u mužů by měl správný podíl činit asi 15 % tuku a 16,5 % svalů v těle. Co se stane, když množství tuku v organismu klesne pod onu kritickou hranici právě na úkor svalů? Špatná termoregulace, narušení hormonální rovnováhy nebo výkyvy nálad. To je jen velmi stručný výčet možných důsledků snahy o extrémní nárůst svalové hmoty.

Dámy jsou na tom z tohoto hlediska ještě hůře. Optimální je u nich až 30 % tuku v těle. Co se stane, když doporučené množství tuku opět z velké části přeměníte ve svaly? Objeví se negativní dopad na vstřebávání živin nebo nepravidelnosti v menstruačním cyklu. Tuk v ženském těle plní jakousi „rezervní“ funkci, a to nejen pro ženu samu, ale i pro případného potomka.

A pozor, určitě víte, že pokud jste obézní, doporučí vám lékař zhubnout. Důvod? Přetížené klouby. Má-li ovšem váš pohybový aparát „nosit“ nadměrnou hmotnost, je celkem lhostejné, zda to bude v tuku či ve svalech. Nadbytek svalové hmoty tedy škodí z tohoto hlediska úplně stejně.

Kulturistika a doping, věčné téma

Doping a kulturistika je velmi široké téma a zakázané substance se tu objevují častěji než v jiném sportu. Někteří kulturisté dokonce sami otevřeně přiznávají, že bez dopingu to v současné době už nejde. Citlivé téma se nebojí otevřeně v médiích prezentovat například kontroverzní postava české kulturistiky Filip Grznár. Asi nejvíce užívanou skupinou látek jsou anabolické steroidy. To jsou látky podobné lidským anabolickým hormonům.

Světlá stránka, tedy možný extrémní nárůst svalové hmoty, je vykoupena mnoha dalšími riziky. Poruchy trávení, nervového systému, poškození funkce jater, u mužů impotence, u žen zhrubnutí hlasu, ztráta menstruace a mnohé jiné zdravotní komplikace. Odborníci se přitom shodují, že zakázané látky se stávají ve velké míře velmi dobře dostupné také pro amatérské kulturisty.

Kult těla aneb rub a líc nejen kulturistiky
5 (100%) 2 vote[s]