Posilovna nebo aerobic? Zjistěte, co je pro Vás vhodnější.

Posilovna nebo aerobic

Všichni víme, že nejideálnější pohyb pro tělo je ten přirozený a provozovaný pokud možno na čerstvém vzduchu. Bydlíte-li na venkově, kde příchod zimy a kupa nerozštípaného dřeva či dosah nejbližšího obchodu Vás k takovému ideálu přímo donutí, nebo je Vaše zaměstnání pohybuplné, můžete mluvit o štěstí. Pokud se však Vaše práce odehrává po většinu dne vsedě v kanceláři, je takové přirozené protáhnutí těla pro Vás nejspíše nedosažitelné. Protože pohyb však jako prevenci proti bolesti zad a jiných částí těla  prostě potřebujete, nezbude Vám, než se začít hýbat cíleně a hlavně pravidelně.

Svaly nebo výdrž?

Většina lidí volí mezi posilovnou a nějakým druhem aerobního cvičení. Ideální je propojení obojího. Jedním zpevňujete svaly, které potřebujete, aby Vás tělo nebolelo či se dokonce úplně nezhroutilo a druhým si udržíte pružnost a hlavně váhu, že.

Aerobní cvičení

S posilovnou doporučuji rovnou začít jen těm, kteří nemusejí shazovat žádná přebytečná kila. Svaly se Vám totiž budou tvořit všem, ale těm silnějším právě pod těmi kily navíc. Výsledek tedy sice pocítíte, ale neuvidíte. Naopak, budete těžší (svaly něco váží), tudíž své klouby i srdce ještě víc zatížíte a hlavně pohled do zrcadla může být demotivační – tuk a ještě pod tím ty svaly… Nejdříve tedy shodit tuky a pak teprve nabrat svaly! Začněte rychlou chůzí, ale vážně rychlou a pěkně z půlhodinky (vcelku!) zvyšujte na hodinu. Má to mnoho výhod – neškodíte kloubům, časově si tento trénink můžete snadno přizpůsobit a navíc je to zadarmo. A doma se také budete hodit, když už někam jdete, mějte cíl – vždycky bude potřeba něco odnést či přinést.

Pokračovat už můžete výběrem za široké nabídky všelijakých kurzů, ve kterých se pořádně protáhnete a zapotíte. To se týká i těch, kteří jsou od přírodi hubení, svaly posílit nepotřebují či je posilovna zrovna neláká. Vyberte si něco, co Vás bude bavit, zkuste i něco úplně nového, znáte to staré pořekadlo – změna je koření života a bez ní Vaše duše chřadne až uchřadne. Proč si nedopřát něco nového zrovna ve sportu?

Pro dámy všeho věku je nejjednodušší a nejpřirozenější tanec, pokud už ho děláte, zkuste jiný styl. Odvážnějším doporučuji vyzkoušet poledance – tanec u tyče. Ten už, milé dámy, totiž velmi připomíná spíše posilovnu, je to výborný mix obojího – tance i zapojení svalů. O některých teprve zjistíte, že je máte.

Pánové jsou klasičtí kolaři a běhači, ale co takhle sportovní šerm? Pokud u Vás nejsou kurzy pro dospělé, zkuste i kroužek pro děti, nechají Vás tam určitě také, budete obdivovaná raritka, vzor pro děti ve smaslu „všechno jde, když se chce“ a „nikdy není pozdě“. I na soutěže se podíváte, byť budete bojovat už za veterány.

Posilovna nebo aerobic

Posilovna

Jste se svou váhou spokojení, jen by to chtělo trošku zpevnit? Nebo rovnou toužíte po pořádných svalech? Jste po úraze a lékaři Vám nařídili vybudovat pořádnou musculaturu, která udeří Vaši nazlomenou páteř? I od toho je tu posilovna.

Dámy mohou zůstat u zpevňování celého těla, některé z nich a většina pánů se pustí do opravdového budování svalů. to vše záleží na frekvenci cviků a váze zátěže. V posilovně se cvičí po sériích. Pro zpevnění 15cviků s malou váhou 3x opakovat s malými pauzami, pro svaly méně opakování s větší zátěží. V každé posilovně najdete buď trenéra nebo někoho více než schopného Vám poradit, které cviky jsou pro Vás nejvhodnější a jak přesně je provádět.

 Posilovna bude vyhovovat i těm, kteří nemají čas chodit někam pravidelně. Sem můžete kdykoli, jen se musíte trefit do otvírací doby. Ač se to nezdá, máte zde i dost příležitostí k navázání nových přátelství. V pauzách mezi cviky (pro odpočinek svalů) se najde dost příležitostí pro krátké výměny postřehů, které se časem mění i v hlubší rozhovory v šatně či později na potréninkové odměně.

I v tomto případě můžete nakombinovat protáhnutí+svaly. Do posilovny vyražte pěšky, rychlá chůze rozehřeje a připraví Vaše tělo  na budování svalů stejně dobře jako rotoped. Jen jste u toho navíc na vzduchu, kolem Vás se okolí skutečně mění a vyhnete se otlačení Vašich zadních partií. Přímo v posilovně navíc ušetříte čas, můžete se už jen protáhnout a šup k činkám či na stroje. 

Jak často

K dosažení efektního výsledku byste museli provozovat vybraný druh sportu alespoň 3x týdně, nejlépe obden, minimálně půl roku v kuse. Asi to tak často nezvládnete, ale pokuste se alespoň 2x týdně + jednou něco jiného, nečekaného, jen tak si s přáteli či dětmi zajděte zaplavat či zahrát badminton (ano,i na něj již existují vnitřní haly). Nebo si o víkendu domluvte návštěvu u někoho ve větší vzdálenosti než naproti a použijte k dopravě tam i zpět své nohy. Cestou tam se pěkně provětráte, můžete bez rizika popít dobré vínečko a bude-li ho trošku víc, cestou zpět stihnete i dokonale vystřízlivět, takže Vás ráno nečeká žádný bolehlav.

Jak vydržet a nevzdat to

Na pravidelném cvičení je důležité vůbec začít a pak vydržet alespoň měsíc. Poté už to půjde samo. Je totiž všeobecně známá věc, že tělo si časem zvyká na příval tzv. hormonu štěstí, který se vytváří v těle při pohybu, a začne na něm být závislé. Což je v tomto případě výborné – stali jste se závisláky na pohybu. Na začátku Vám pomůže, pokud přemluvíte ke spoluúčasti ještě někoho. Stačí jedna dobrá duše, pak totiž prostě musíte přijít, jinak toho druhého necháte ve štychu. Bude-li Vás víc, tak zcela jistě přijde myšlenka, no když dnes nepůjdu, tak se nic nestane.

Výborná věc je také slíbená odměna. Zjistěte, kde je nejbližší kavárna, restaurace či bar (většinou to bývá i v té samé budově) a domluvte se, že po každém cvičení si zajdete společně alespoň na 15 minut na kafíčko, vínko či malé pivo. Musíte rovnou, žádné přejezdy autem, aby se nikdo nemohl cestou rozmyslet. Je to důležité a hlavně návykové, na odměnu lidský mozek velmi dobře zabírá a s vidinou té pohodičky se časem nebudete moci dočkat příštího cvičení.

Pobavíte se, odměníte se a navíc výsledky budou stát za to!

Nikola Rambousková

Posilovna nebo aerobic? Zjistěte, co je pro Vás vhodnější.
5 (100%) 1 vote