Vegetariánství a vrcholový sport

Vegetariánství a vrcholový sport

Panuje obecný názor, že pro nabytí správné a kvalitní svalové hmoty je potřeba jíst dostatek proteinů, zejména pak z živočišných zdrojů tedy masa. Někteří lidé však maso z různých důvodů jíst odmítají. Z etických důvodů, z úcty ke zvířatům, ze zdravotních důvodů nebo jednoduše protože je to zrovna v módě. V neposlední řadě se z vegetariánství samotného stává životní styl a tak není divu, že se tento způsob stravování dostal i mezi vrcholové sportovce.

Co to vlastně vůbec vegetariánství je?

Vegetariánství je strava bez masa, přesto to tak jednoduché není. Vegetariáni se dále dělí na ty, co třeba konzumují ryby, pouze drůbež nebo (ne)konzumují ani produkty od zvířat získané, jako jsou vejce, mléko nebo sýry. Nejpřísnější formou vegetariánství je pak tzv. veganství. Vegan je člověk takový, který jí pouze rostlinné výrobky-ovoce,zeleninu,oříšky nebo různé oleje.

Známou skutečností také je, že vegetariáni musí brát velké množství prášků nebo doplňků stravy, aby tak maso nahradili. Většina vegetariánů-sportovců (asi 50 %) přitom podle průzkumů žádné doplňky stravy nebere. Svoji “dietu” obohacují o vitamíny skupin A,B,C a D, dále pak o hořčík, železo či vápník. Bílkoviny pak většina získává z luštěnin nebo ze sojových výrobků (např.tofu).

Až 65 % dotazovaných sportovců přitom uvedlo, že se jim po přechodu na vegetariánskou stravu cvičí lépe, nebo že se jim po přechodu zlepšil zdravotní stav. Navíc více než polovina uvedla, že u nich došlo k nárůstu svalové hmoty.

Mezi nejznámější vrcholové sportovce vegetariány mimo jiné patří:

  • finský běžec Paavo Nurmi (9 zlatých medailí z olympijských her)
  • americký atlet Carl Lewis (deset olympijských medailí)
  • australský plavec Murray Rose (čtyři zlaté medaile z OH)
  • kulturista Bill Pearl (několikanásobný vítěz soutěže Mr. Universe)

Přestože se lékaři nedokáží shodnou na nesporných nevýhodách nebo výhodách bezmasé stravy, minimálně jedno pozitivum je zcela jistě prokázané: takto se živící člověk šetří životní prostředí. Na “odchov” jednoho kusu dobytka je totiž potřeba obrovské množství vody a rostlin, které by mohly být využity úplně jinak.

Vegetariánství a vrcholový sport

I při předložených pozitivních důsledcích přechodu na vegetariánskou stravu je potřeba říct, že každý člověk je jiný. Co vyhovuje jednomu a pomáhá mu to dosáhnout lepších výsledků naopak může druhému jen uškodit. Vegetariánskou stravu je potřeba vyzkoušet, nevyškrtnout bílkoviny ze svého jídelníčku, ale hledat je jinde. Ať už by byly důvody vašeho odmítání konzumace masa jakékoliv je potřeba vždy sledovat to, co chce vaše tělo a mysl, abyste jim vlastně jakoukoliv nevhodnou stravou neubližovali. Při správně zvolené stravě a dostatečně namáhavém sportovním tréninku lze dosáhnout dobrých výsledků pomocí jakékoliv stravy, která vám vyhovuje.

Autorka: Renáta Zmidlochová

Vegetariánství a vrcholový sport
5 (100%) 1 vote

Napiš první komentář

Napiš komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*