Vybíráme činky pro domácí posilovnu. Hlídejte nejen nosnost, ale i materiál

Činky pro domácí posilovnu

Chcete mít lepší formu, zpevnit postavu, získat svaly a udělat něco pro svoji fyzickou kondici? Pak vám doporučujeme začít cvičit s přiměřenou zátěží – posilovat. Posilování těla je vynikající a účinná fyzická aktivita, která je oproti jiným druhům sportu i celkem bezpečná. Stačí si zapamatovat základní pravidla při provádění jednotlivých cviků, sestavit si tréninkový plán a začít makat. Pokud nechcete utrácet zbytečné peníze za návštěvu posilovny nebo toužíte po cvičení doma, je ideální zařídit si své osobní “fitko” třeba v nevyužitém prostoru ložnice. Co si určitě koupit a jak při výběru posilovacího náčiní postupovat? Odpovědi najdete v našem článku, čtěte!

Kašlete na rotoped, vsaďte na činky

Při pořizování vybavení do své posilovny vycházejte z toho, co vlastně chcete cvičit, kolik máte volného prostoru a jaké jsou vaše finanční možnosti. Mnoho lidí si neumí představit posilovnu bez drahých strojů a pořizuje spinnery, rotopedy, posilovací lavice a další velké a drahé náčiní. Stop! Pokud se cvičením začínáte, nevyhazujte peníze za něco, co vám bude už za pár dní možná překážet. Základem vaší posilovny by měly být klasické poctivé činky. Doporučujeme pořídit nejprve činky jednoruční a jednu obouručku. Stojany a lavice můžete dokoupit až později – při provádění spousty cviků je nutně nepotřebujete a skvěle je zastoupí i běžné vybavení domácnosti, jako je například obyčejná židle.

Jsou lepší obouručky nebo jednoruční činky?

Jednoruční činky umožňují praktikovat větší škálu cviků. Jsou skladnější, ovladatelnější a při vykonávání cviku s jednoručkou se lépe zaměříte na správné provedení úkonu. Cíleně tak cvičíte lépe vybranou partii svalů – činku držíte jen jednou rukou a můžete se proto naplno soustředit jen na jeden úkon. V případě obouruční činky většinou procvičujete daleko větší množství svalů, proto se hodí více k vykonávaní komplexních cviků, jako jsou dřepy, mrtvý tah a další. Rozhodně ale není pravda, že by nešly komplexní cviky vykonávat i s činkami jednoručními – naopak! Jednoručky dokáží plně nahradit obouručku, obouruční činka však nedokáže plně nahradit jednoručky. Zatímco dřepy vykonáte skvěle i s jednoručkami, klasické procvičování bicepsu přes kladivový či bicepsový zdvih s obouruční činkou nezvládnete. Nespornou výhodou jednoručních činek je právě možnost procvičovat každou ruku zvlášť.Pokud tedy činky pořizujete a máte omezený rozpočet, začněte činkou jednoruční.

Nakládací činky nebo bez možnosti regulace váhy?

V obchodech se setkáte s dvěma druhy činek a to s nakládacími a s činkami, které mají nesundávací kotouče. Nakládací činky jsou skvělou volbou pro ty, kteří chtějí jednu činku využívat co nejuniverzálněji. Začátečníci velmi ocení možnost zvolit si velikost zátěže činkya přizpůsobit ji pro správné vykonání každého cviku. Do základní výbavy proto doporučujeme pořídit dvě nakládací činky a další dokupovat až dle potřeb, které budou vycházet ze skladby vašeho tréninku a stanovených cílů. Nevýhodou nakládacích činek je špatné těsnění – matice se při cvičení uvolňují a tak se často ozývá někomu nepříjemné cinkání. To u činek s pevným závažím nehrozí a lze jimi nahradit i populární kettlebell, který hravě zastoupí.

Jednoruční činka

Jsou lepší betonové, litinové nebo chromované činky?

Vašim svalům je jedno, kterými činkami je zrovna trápíte. Třicet kilo betonu, litiny nebo chromu nedokáží rozlišit. Při volbě materiálu pro vás proto zůstávají zásadními tyto faktory: cena, výdrž, pocit. Činky s betonovými kotouči jsou nejlevnější, nevypadají ale nejlépe po vizuální stránce a nevynikají odolností. Betonové činky by vám neměly upadnout – hrozí totiž rozlomení kotoučů. Na “vítězné” zahození činky po vykonání náročných dřepů proto rychle zapomeňte. Odrazovat mohou i masivní kotouče, které nevypadají na první pohled pěkně. Černé litinové kotouče jsou standardní výbavou většiny posiloven. Při cvičení charakteristicky cinkají a… zvedat litinu je daleko lepší pocit, než když posilujete s betonem. Cena je bohužel cca o 25 % vyšší než u betonových činek, výdrž je ovšem vyšší.

Dalo by se říct, že litinové činky budete mít do konce života. Pozor si dejte na matice z plastů, které mohou prasknout. Upřednostněte matice kovové. Šroubovací matice jsou také odolnější než upínací pásky a klipsy. Pokud chcete činky s velkou odolností a navíc i v krásném provedení, vsaďte na stříbrné krasavice z chromu. Chromované činky s vámi budou stejně jako litina do konce života a nejeden fitness maniak vám je bude závidět. Za krásu se ovšem platí – chromované činky jsou v nabídce obchodů zastoupeny v menším množství a stojí zpravidla o 25 % více než klasická litina.

Na co dalšího si dát při výběru činek pozor?

• Mimo materiál se při koupi činky zajímejte také o šíři a délku tyče neboli osy. Šířka zpravidla začíná na 2,5 cm a délka se pohybuje u jednoručních činek do 40 cm a u obouruční činky do 240 cm. Vybírejte dle velikosti svých rukou – pro menší dlaně a kratší prsty jsou lepší činky s užší hřídelí. U délky si všímejte toho, kolik prostoru je vyhrazeno na nakládání kotoučů. Při výběru obouruční činky zohledněte prostorové možnosti u vás doma – s kratší činkou se mnohem lépe manipuluje. Obvykle je dobrou volbou osa o délce o cca 20 cm větší, než je vaše výška.

• Velmi praktické je pogumování v oblasti míst na držení činky – činka poté neklouže a lépe se při cvičení drží. Pozor dejte na plastová madla, která lehce praskají. U činky s kovovou hřídelí bez pogumování doporučujeme při cvičení používat ochranné rukavice na fitness, které zabrání vzniku otlačenin.

• U činek je velmi důležitá také celková nosnost. Ověřte si, kolik kg je možné na činku maximálně nakládat. Přetěžování činky by mohlo vést k prohnutí činky či dokonce k devastujícímu poškození. Pamatujte na to, že jde především o vaši bezpečnost, proto kupujte činky s dostatečnou nosností v závislosti na vašem tréninku a vizích do budoucna.

 Finančně přijatelnější bývají činky prodávané v sadě s vícero kotouči. Některé činky mívají kotoučů více po menších váhách, jiné zase méně a váha jednotlivých kotoučů bývá vyšší. Opět volte dle svých preferencí. Pro procvičování menších svalů typu biceps kupujte činky s více kotouči po menší váze – umožňují pozvolnější navyšování váhy. Na komplexní cviky jsou ideální činky s váhou vyšší. Například u dřepů si pravděpodobně nebudete nakládat po půl kile víc, proto bude lepší volbou činka s kotouči o vyšších váhách.

• Nezapomeňte na to, že při cvičení je skvělým pomocníkem i fantazie. Jednoruční činku hravě nahradíte tak, že z obouručky sejmete nejtěžší kotouče a vybrané cviky provedete s nimi. Takto můžete provádět třeba úklony v bok nebo tlaky za hlavou.

• Při manipulaci s kotouči oceníte, pokud budou disponovat otvory. Díky otvorům se kotouče lépe uchopí do ruky a snadněji se na činku nakládají. Na otvorech trvejte především u kotoučů s váhou 10 kg a více.

• Celková váha činky a kotoučů by měla opět vycházet z vašeho tréninkového plánu. Pro začátek by vám měla stačit výbava o cca 70 kg – tj. okolo 22 kg jednoruček a okolo 50 kg obouruč. Pokud si můžete dovolit více, pořiďte si činky těžší. Pro budování svalů je nutné nejen obměňovat tréninkový plán, ale i postupně navyšovat zatížení.

Jednoruční a obouruční činky patří mezi první posilovací nástroje vůbec. Jejich účinnost na budování svalstva potvrdily zástupy kulturistů a cvičících napříč desetiletími. Pokud zrovna zařizujete vlastní domácí posilovnu, zaměřte se na tento bodybuildingový základ a další cvičební nářadí a stroje dokupujte až následně. Budeme rádi, pokud do komentářů připíšete i své zkušenosti s výběrem činek a pomůžete tak i ostatním fitness začátečníkům.