Má smysl užívat kolagen ve formě doplňků stravy?

kolagen

Kolagen se v poslední době stává velkým hitem, jak mezi milovníky fitness, tak i ostatními lidmi, kteří chtějí pečovat o své zdravý. Postupně je přidáván do různých doplňků stravy jako je například protein, fitness tyčinky anebo se prodává v pilulkách jako samostatný produkt. Hlavní otázkou však je, jestli kolagen můžeme přijímat přírodní cestou anebo jestli je pro nás jeho užívání vůbec zdravé.

Co je to kolagen

Dá se říct, že kolagen je jistým druhem proteinu, který je rozpustný ve vodě. V našem těle zaujímá své místo například ve vlasech, chrupavkách, pokožce, nehtech, zubech a vlasech. Jeho hlavním úkolem je udržovat naše kosti a klouby v dobré kondici a napomáhá naší pokožce zůstat pružnou. Po určité době začne tělo ztrácet schopnost kolagen vyrábět a vy můžete začít pociťovat bolesti kloubů nebo známky stárnutí v podobě vrásek.

Typy kolagenu:

  • Typ I. – je jedním ze základních typů, které můžeme najít například ve vlasech, nehtech a pleti
  • Typ II. – je obsažen v chrupavkách
  • Typ III. – je obsažen ve všech tkáních

Kdy se kolagen začne vytrácet z těla

Snižování produkce kolagenu v těle je pro každého člověka individuální. Ve většině případů se největší změny v lidském organismu začnou projevovat na přelomu 30 a 35 roku. V tu chvíli přestanou být buňky obohacovány kolagenem a může dojít ke zhoršení kvality vlasů, nehtů, ale i k prvním projevům vrásek na kůži. Ty se však v určitých případech mohou projevit i dříve, což záleží především na životním stylu a někdy i na genech, které vám předali vaši předkové. 

Co na jeho užívání říkají vědci

Názory vědců stále nejsou ustálené. Některé mluví o tom, že užívání kolagenu může pomáhat lidem trpícím onemocněním kloubů, jako je například osteoporóza nebo sportovcům, kteří své tělo namáhají až příliš. Dalším poznatkem je prokázání vlivu kolagenu na známky stárnutí, přičemž je možné, že se kvalita kůže může zlepšit, ale ne nějak závratně. Některé testy však prokázaly vedlejší účinky u kolagenu, kromě typu I. a II.

U ostatních typů je možné pozorovat následující vedlejší účinky:

  • pocity na omdlení
  • zvracení
  • průjem
  • bolesti hlavy
  • vyrážka nebo jiné projevy na kůži

Jak doplnit kolagen přírodní cestou

Kolagen můžete doplnit i přírodní cestou. K jeho správné hladině vám stačí jíst vyváženou dietu a hlídat si jaké potraviny konzumujete. Vyváženou hladinu kolagenu můžete podpořit jídelníčkem, který obsahuje maso, ryby, luštěniny a jídlo s vysokým obsahem vitaminu C, který dokáže tělu dodat dostatek síly a prostředků pro vytvoření nového kolagenu. Tímto způsobem se můžete vyhnout užívání doplňků stravy a podporovat své tělo přírodní cestou, která není sice snazší než užívání pilulek, ale je pro tělo přirozenější. 

Jednoduchým závěrem je vyhodnocení, že kolagen ve svém těle nutně potřebujeme, ale jeho doplňování pomocí doplňků stravy a neznalost může způsobit i vedlejší účinky. V lehce pokročilém věku přijdou doplňky stravy ve formě kapslí s kolagenem vhod, ale nesmí se jejich užívání přehánět. Pokud se tedy rozhodnete pro jejich užívání vybírejte si pouze osvědčené a prověřené produkty, které prošli testy na známých výzkumných pracovištích. Navíc si můžete projít i dostupné recenze na různých fórech nebo blozích, které se recenzemi zabývají. Tak si můžete udělat ten správný obrázek o tom, co hodláte užívat.