Čtete před spaním? Jaké vybrat světlo, abyste si nekazili oči?

Zachumláte se večer rádi s knihou pod deku a necháte se vtáhnout do příběhu, který se odehrává na jejích stránkách? Abyste si čtením nekazili oči, měla by vám písmenka osvětlovat správná lampa. Jaké světlo je pro večerní čtení nejlepší?

Oční lékaři sice večerní a noční čtení nevidí rádi, ale pokud si bez oddechu nad knihou nedokážete představit zakončení dne, měli byste svým očím vytvořit alespoň co nejlepší podmínky.

Pro čtení nestačí skromné nebo tlumené osvětlení, které se hodí například pro relaxaci nebo sledování filmu v televizi. Zvlášť pokud se oči brzy unaví, začnou pálit nebo slzet, je čas vyměnit lampu.

Milujete čtení před spaním? Vyberte správné světlo.
Milujete čtení před spaním? Vyberte správné světlo.

Spánek a modré světlo

Když se odborníků zeptáte, jaké světlo je pro člověka nejlepší, nejdou pro odpověď daleko. Je to denní světlo. S vynálezem elektřiny a žárovky se ale rytmus našich dnů proměnil. Můžete zůstat vzhůru, jak dlouho chcete, nemusíte si kazit oči u petrolejky, ale celkem pohodlně můžete studovat, psát, číst nebo si prohlížet displeje mobilů.

Tím zároveň zatěžujete organismus a narušujete svůj cirkadiánní rytmus. Jde o biologický rytmus s pravidelnou periodou o délce 20 až 28 hodin, kdy se střídá aktivita s bdělostí. Jsou to vlastně biologické hodiny, jež řídí hypothalamus v našem mozku. Hypothalamus je nervovou dráhou spojený se sítnicích, v níž je „čidlo“ na světlo a tmu. Jakmile se začne stmívat, tělo se připravuje na spánek, mimo jiné tím, že vylučuje hormon melatonin.

Když pracujete dlouho do noci, snižujete produkci melatoninu.
Když pracujete dlouho do noci, snižujete produkci melatoninu.

Vědci a různé studie upozorňují na to, že modré světlo, například vyzařované z displeje mobilu nebo počítače, snižuje produkci melatoninu, a proto můžeme mít problémy se spánkem. Ideální je, pokud naše oči dvě hodiny před ulehnutím modré světlo nespatří. Když už se rozhodnete číst si, je lepší vzít do ruky knihu a vybrat správné osvětlení než si pročítat článek na počítači.

Nejlepší barva světla pro čtení

Večer si na knihu sviťte světlem, které bude dostatečně silné a zároveň příjemné. Místo výkonu se zaměřte na barvu světla, která je udávaná v Kelvinech (K). Čím vyšší hodnotu světlo má, tím je chladnější (nebo takzvaně modřejší), a naopak. Teplejší a dožluta zbarvené odstíny světla se pohybují mezi 2 700 až 3 300 Kelviny a jsou vhodné do obýváku, ložnice nebo dětského pokoje, tedy do místností, kde relaxujete nebo čtete. Tyto žárovky pak najdete i pod i pojmy jako WarmWhite nebo Soft White.

Neutrální světlo nebo také denní bílé světlo najdete pod označením 4 000 až 5 000 Kelvinů. Zvolte ho do místností, kde potřebujete být bdělejší, jako jsou třeba pracovny nebo studovny.

Barevná teplota se měří v kelvinech (K). Zdroj: ledsolution.cz
Barevná teplota se měří v kelvinech (K). Zdroj: ledsolution.cz

Správně vybrané světlo vám může pomoci s přípravou na spánek nebo naopak se vstáváním. Bílé světlo organismus probouzí. Proto je lepší pro čtení před spaním svítit LED žárovkami, které mají 2700 Kelvinů a méně, nejsou tedy studené. I podle lékařů vyhovuje očím spíše světlo zbarvené dožluta, proto je optimální bílé teplé světlo LED žárovek.

I při volbě světla pro čtení ale zohledněte své individuální potřeby. „Někomu vyhovuje spíše teplý tón světla, tedy světlo do žluta s hodnotou kolem 3 000 Kelvinů, někomu zase denní světlo s barvou kolem 4 000 Kelvinů. I proto je skvělé, když lampička u čtenářského křesla nebo postele umožňuje měnit barvu světla a umí světlo také regulovat, je tedy stmívatelná,“ vysvětluje Lukáš Rymer, odborník na osvětlení z LED Solution.

Správná síla světla

Kromě barvy rozhoduje o vhodnosti světla pro čtení také jeho intenzita neboli síla, která se udává v lumenech (Lm). Pro večer s knihou stačí mírnější osvětlení než například pro krájení cibule v kuchyni. Vystačíte si s intenzitou světla kolem 300 lumenů, lampičky na pracovním stole v dětském pokojíčku by pak měly mít raději 500 lumenů.

Spíše, než slabší světlo způsobuje podle odborníků napětí v očích a jejich únavu umělé, nepřirozené a příliš intenzivní světlo. Pokud si pořizujete lampičku například do obýváku, kde budete nejen číst, ale budete ji používat i jako orientační světlo, zvolte lampu, která má přepínač intenzity světla. Užitečná bude také lampička, která je otočná nebo nastavitelná, takže s ní posvítíte, kam potřebujete – příkladem je některá z těchto LED lamp.

Černá LED stolní lampa 5W s displejem. Zdroj: ledsolution.cz
Černá LED stolní lampa 5W s displejem. Zdroj: ledsolution.cz

Možnost nastavit si lampu podle svého nakonec oceníte i při samotném čtení, kdyby světlo mělo na stránky knihy dopadat zezadu, případně ze strany. Tady jsou pak konkrétní případy LED lampiček na čtení, které umí regulovat intenzitu světla.

Napiš první komentář

Napiš komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*