Glykemický index potravin

Glykemický index potravin

Konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem, která je jedním z typických znaků západního typu stravy (bílé pečivo, koláče, sušenky, některé druhy cereálií), značně přispívá ke zvýšenému výskytu všech civilizačních nemocí. Mohutné zvýšení krevního cukru po jídle s vysokým GI vede k vyplavení přebytku inzulinu, jenž značnou část energie přetváří na nechtěné tukové zásoby zejména v rizikové oblasti pasu. Tento jev má podle nejnovějších výzkumů i toxický vliv na buňky tvořící výstelku cév – vede tedy přes jejich opakované poškozování až ke vzniku aterosklerózy.

Glykemický index se týká výhradně potravin s obsahem sacharidů (pečivo, přílohy, sladkosti, ovoce, zelenina). Zjišťuje se vždy měřením hladiny cukru u dobrovolníků – měří se vzestup hladiny cukru po jídle a následně vždy v určitých časových postupech. Čím vyšší je vzestup hladiny krevního cukru, tím hlubší bývá propad (hypoglykémie) a v důsledku toho nastává jídle větší hlad. Potravinám, které způsobují vysoký vzestup hladiny krevního cukru, byste se měli vyhýbat.

Které to jsou? Bílé pečivo (vhodnější je celozrnné, především ze žitné mouky), bílá rýže, brambory pečené v troubě (mnohem lepší jsou vařené), rozvařené těstoviny, houskové knedlíky, instantní bramborová kaše, výrobky z kukuřičné mouky, slazené snídaňové cereálie (lepší jsou obyčejné ovesné vločky), sladkosti, pivo, likéry.

Glykemický index běžných potravin

potravinaglykemický index (GI)
vysoký GI (vyšší než 70)
rýže jasmínová109
datle sušená103
bageta pšeničná95
brambory pečené85
chleby rýžové pufované85
kaše bramborová instantní85
rýže na sushi85
Chocapic lupínky84
chléb bezlepkový80
lupínky kukuřičné80
vafle plněné77
donut76
chléb libanonský75
chipsy nachos74
popcorn72
chléb bílý69-71
střední GI (56-69)glykemický index (GI)
rýže arborio (na rizoto)69
polenta68
těstoviny bezlepkové68
sušenky BeBe67
zmrzlina smetanová67
kaše ovesná instantní65
kuskus65
rýže bílá64
fíky sušené61
nudle rýžové61
ananas čerstvý59
rýže basmati58
meruňky čerstvé57
sušenky BeBe Dobré ráno čokoládové57
rozinky56-64
nízký GI (nižší než 55)glykemický index (GI)
vločky obecné obyčejné55
banány52
sushi – průměrně52
mango51
brambory vařené50
pohanka49
bulgur48
mléko sójové44
pomeranč42
chléb žitný41-55
musli bez cukru40
puding (doma uvařený z prášku)40
těstoviny vaječné – průměrně40
švestky čerstvě39
jablka38
jogurt bílý35
sýr Cottage34
mléko odtučněné32
čočka29
cizrna28
fazole28
mléko plnotučné27
kroupy (z ječmene)22
sója – luštěnina18
mrkev syrová16
ořechy (pozor na množství tuku!)14-24
Mohlo by tě zajímat
Zpět na úvodní stránku